16. December 2010
Kørselsafgifter får ingen positiv indvirkning på udledningen af CO2
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /customers/3/6/3/vejafgifter.dk/httpd.www/wordpress/wp-includes/functions-formatting.php on line 76

Regeringen ønsker at mindske CO2 udledningen fra den danske bilpark ved at indføre kørselsafgifter baseret på antal kørte kilometer for både tung trafik og personbiler. Rationelet bag afgiften er, at der vil blive kørt færre kilometer efter introduktionen, hvilket vil have en målbar positiv effekt på miljøet.

En analyse foretaget af DTU for transportministeriet underminerer dog denne teori og peger på, at udledningen af CO2 muligvis endda vil stige.

Dette skyldes regeringens eget skattestop og hensigter om at bruge indtægterne fra den nye kørselsafgift til at sænke registreringsafgiften, så effekten for bilejerne bliver neutral. Ifølge seniorforsker fra DTU vil en lavere registreringsafgift få danskerne til at købe både større og mere forurenende biler samt flere biler. Antallet af biler pr. husholdning er estimeret til at stige med ca. 19%, hvilket vil forårsage mere trafik og dermed mere CO2-udledning. I bedste fald bliver effekten neutral.

Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, tror ikke pÃ¥, at bilparken vil vokse væsentligt, fordi bilpriserne falder, men mener, at danskerne har de biler, de har brug for og udtaler, at “langt de fleste kunne ikke drømme om at købe flere”.

Luk vindue