7. August 2011
Lastbilafgiftprojektet reorganiseret
Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /customers/3/6/3/vejafgifter.dk/httpd.www/wordpress/wp-includes/functions-formatting.php on line 76

Nu flytter ansvaret for lastbilafgiftprojektet fra Skatteministeriet til Transportministeriet. Det beskattede vejnet skal ikke længere være statsvejnettet, men kun motorvejsnettet. Teknologien bliver DSRC (BroBizz) istedet for GRPS.

Der er ikke kommet mange oplysninger om baggrunden for reorganiseringen, men det må formodes, at teknologirisikoen ved at lave et stort GPS baseret projekt har spillet ind. Med DSRC anvender man kendt teknologi, som fungerer i lastbilafgiftsystemerne i blandt andet Østrig, Tjekkiet og Polen.

Hovedansvaret for systemet bliver lagt hos Sund og Bælt, som i forvejen driver Storebælt og Øresundsløsningerne. Dermed sikrer man sig, at det er en organisation med viden om de organisatoriske og tekniske udfordringer, som skal stå i spidsen for løsningen. Samtidigt vil der også være en synergi ved at have to meget identiske systemer kørende i samme organisation. Mange af lastbilerne har i forvejen en løsning med BroBizz eller EasyGo (det skandinaviske samarbejde), hvilket gør, at relativt få af lastbilerne skal ud og anskaffe en ny boks.

Der er mange fordele ved at lægge opgaven over til Sund og Bælt, men én stor udfordring udestår, og det er at undgå sivetrafik. De fleste motorveje i Danmark er anlagt som aflastning for en hovedvejsstrækning, og for lastbiler vil det ofte være oplagt at anvende en gratis hovedstrækning, hvor der også må køres med 80 km/t istedet for en betalingsmotorvej. Østrig har ikke i samme grad dette problem med parallelle veje, og i Tjekkiet har man håndteret dette ved at afgiftsbelægge en række parallelle veje med DSRC teknologien.

Luk vindue