Gå til hovedindhold

Hvad søger du?

CO2-differentiated toll

Kilometerbaseret og CO2-differentieret vejafgift for lastbiler

Fra 5. januar 2027 forventes lastbiler over 3,5 ton at skulle betale vejafgift efter, hvor langt de kører, og hvor meget CO2 de udleder

Ny bødepraksis

Bødens størrelse fastsættes på baggrund af en konkret vurdering af den enkelte sag

Statistik for ordningen

Se hvad der gælder for lastbiler over 3,5 ton fra 5. januar 2027, hvis lovforslag vedtages i Folketinget:

Vejafgifter for lastbiler

Få et overblik over afgiften for lastbiler

Lastbiler på 12 ton og derover

Siden 1. januar 2025 har lastbiler på 12 ton og derover skulle betale vejafgift efter, hvor meget CO2 de udleder.

Lastbiler over 3,5 ton

Fra 5. januar 2027 forventes lastbiler over 3,5 ton at skulle betale vejafgift.

Det offentlige vejnet

Afgiften gælder for kørsel på størstedelen af statsvejnettet og dele af det kommunale vejnet (i alt cirka 10.900 km). Det er regeringens intention, at fra 1. januar 2028 vil hele det offentlige vejnet i Danmark være omfattet (cirka 75.000 km).

Grøn omstilling af den danske vejtransport

En kilometerbaseret og CO2-differentieret vejafgift for visse lastbiler skønnes sammen med en ændring af de nationale regler for lastbilers vægt og dimensionering at mindske CO2-udledningen med cirka 0,3 mio. ton i 2025 og cirka 0,4 mio. ton i 2030.

Afgiften trådte i kraft den 1. januar 2025, hvor Danmark trådte ud af samarbejdet om den eksisterende vejbenyttelsesafgift for lastbiler (Eurovignetten). 

Afgiften betyder, at de samfundsøkonomiske omkostninger, som lastbiltrafikken medfører i form af slid på infrastrukturen, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel, bliver dækket i højere grad end tidligere.

Nyheder

GNSS OBE

Sådan bliver du klar til vejafgifter

Se hvad du skal betale for at køre i lastbil

Læs lov og ændring til lov om vejafgifter